هواپیما و تجهیزات هوایی شنبه ششم فروردین 1390 12:44

 

هواپیماهای مورد استفاده در حمل بار اساساً با هواپیماهای مورد استفاده در حمل مسافر یکسان هستند.

در حالی که طراحی و ساخت کشتی نسبتاً ارزان است، به همین دلیل کشتی های مسافربری و کشتی های باری به صورت علیده وجود دارند. تحقیقات، طراحی و ساخت هواپیماها، میلیاردها دلار هزینه دربر دارد. الزامات فنی پروازهای پروازهای هوایی نیز امکان آنچه را هواپیما می تواند انجام دهد، محدود می سازند، در حالی که کشتی ها با طرح مختلفی وجود دارد. نکته اینکه آنچه به “بار هوایی” موسوم است با روش های متعددی حمل می شود که الزاماً هوایی نیست.

فضای عرشه تحتانی:

 به فضای داخل قسمت زیرین هواپیمای مسافری می گویند که به اثاثیه مسافران اختصاص دارد. حدود 60 درصد محموله های هوای جهان با استفاده از این فضا جابجا می شود. (4) محموله برخلاف اثاثیه در معیت صاحب آن نیست، به همین دلیل نیازمند افراد درگیر بیشتر و اسناد حمل آن مفصل تر است.

فضای خالی قابل انطباق:

 بعضی هواپیماها اصولاً هواپیمای مسافربری هستند؛ اما فضای داخلی آن قابل انعطاف است به صورتی که می توان نسبت فضای اختصاص یافته به مسافر و بار را به فراخور نیاز به هر یک تغییر داد.

هواپیمای باری:

 هواپیمای باری فقط اختصاص به حمل بار دارد. غالباً هواپیمای مسافربری در انتهای عمر مفید خود تبدیل به هواپیمای باری می شوند. هواپیماهای باری که فقط در ابتدا برای همین منظور ساخته می شوند و معمولاً فاقد پنجره هستند؛ زیرا نیازی به تعبیه پنجره در بدنه هواپیما نیست.

کامیون: آنچه که بسیاری متوجه نمی شوند، این است که در واقع مقدار زیادی از بار هواپیما با کامیون جابجا می شود. خطوط هوایی بزرگ، در سالهای اخیر هواپیماهای بزرگتر خود را (بوئینگ 747، دی سی 10 و ال1011) برای مسیرهای کوتاه با هواپیماهای کوچکتر جایگزین کرده اند. این کار، فضای مورد نیاز محموله را کاهش می دهد و به این معناست که شرکت های باربری هوایی باید به دنبال جایگزین های سریعی باشند.(5)

در بازار حمل و نقل هوایی، گوناگونی کمتری وجود دارد؛ زیرا هزینه طراحی هواپیماهای جدید بسیار سنگین است. علاوه بر آن، کسانی که هواپیماها را طراحی می کنند، با در نظر گرفتن نیازهای فیزیکی و مهندسی، بین گزینه های مختلف انتخاب بسیار محدودتری دارند. بوئینگ غول پیکر 747 در آغاز به عنوان یک هواپیمای نظامی با دماغه بزرگی برای حمل تانک ساخته شد. آنها قرارداد خود را به نفع شرکت رقیب از دست دادند و دوباره شروع به طراحی هواپیما با کاربرد صرفاً مسافری کردند.(6)

صنعت ساخت هواپیما به دلایل مذکور بر بهبود کارایی و سرعت متمرکز است کنکورد در سال 1976 معرفی شد؛ اما هرگز سودآور نبوده است. اکنون انگیزه کمتری برای ساخت هواپیماهای سریع وجود دارد. در عوض خطوط هوایی خواستار هواپیماهایی با مصرف سوخت کمتر، هزینه های نیروی کار کمتر و سرو صدای کمتری هستند. بوئیگ 777 یکی از جدیدترین هواپیماها است که برای پروازهای طولانی مدت و بالاترین گنجایش مسافر ساخته شده است. مسافران به ویژه در مسیرهای طولانی، پروازهای مستقیم را ترجیح می دهند. این می تواند به معنای وجود فضای خالی کمتری برای محموله ها باشد؛ زیرا این فضا به اثاثیه مسافران اختصاص داده شده است. نتیجه این کار نیز می تواند حمل بیشتر محموله ها با هواپیمای تمام باری و در نتیجه فشار در جهت افزایش نرخ های کرایه حمل بار از سوی هواپیمای باری باشد.(7)

ناوگان هواپیماهای باری تا سال 2013 دو برابر می شود

 

صنعت هواپیما سازی در سال های اخیر در بین سایر صنایع بیشترین توجه را به خود جلب کرده است. تنها دو شرکت بزرگ ساخت هواپیمای بزرگ و دو شرکت دیگر برای ساخت هواپیمای کوچک وجود دارد.

 

نوشته شده توسط محمد حجارزاده  | لینک ثابت |